en liten fundering

hej igen!
jag gick upp för min gata och mötte betty & ullis ett tag, vi stod och snackade tjejsnack ett tag. alltid trevligt!
sen sprang jag hem, vet inte varför egentligen, hade bara lust att springa lite. haha om nån kollade ut genom fönstret när jag gallopperade förbi måste nog undra om jag var galen. jag fick jättemycket håll när jag kom typ hela vägen, och frågan är: vad är håll för nånting?
sökte nyss på wikipedia vad håll är för någonting. Så här stod det:

" Håll eller mjälthugg är en typ av värk i kroppens ena eller båda sidor i magtrakten under revbenen och uppkommer vanligen vid kraftig fysisk ansträngning, särskilt efter måltider. Orsaken till värken är okänd men en hypotes är att diafragman som sitter som en skiljevägg mellan buken och bröstkorgen smärtar på grund av syrebrist.

Två sätt att minska risken för håll kan vara att avstå från hel måltid precis innan träning och att värma upp ordentligt. "

det gör ju jätte ont? man kan ju typ inte andas! om man får ont pga syrebrist borde det väl vara lättare att andas? eller?
ja ni...

http://nnina.blogg.se/images/2008/stomachache_17063457.gif

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0